Een steentje in je schoen: de waarde van supervisie
Je kent dat vast wel: tijdens het wandelen heb je een steentje in je schoen gekregen. Je kunt er best mee doorlopen maar prettig is het niet. Na een tijdje merk je dat je je voet zelfs anders neerzet om het steentje niet te voelen. Dan is het tijd om toch echt even te stoppen en je schoen uit te trekken. Steentje eruit en je kunt weer verder! Dit voorbeeld noemde iemand eens toen hij vertelde over de waarde van supervisie: je stopt, maakt tijd om te kijken wat je dwars zit, en welk ‘looppatroon’ je door dat steentje hebt ontwikkeld. Hierna kijk je hoe je verder wil gaan, wat je kracht geeft, waar je plezier in hebt en waar je energie van krijgt.
Door Henriëtte Hoogenkamp
Een klein steentje: maar wat zou dat dan kunnen zijn in het werk op school? Je merkt dat je een feedbackgesprek met een teamlid uit de weg gaat. Of je durft niet te zeggen wat je op je hart hebt in het bovenschools overleg met collega’s. Misschien vind je het lastig hoe je moet reageren als ouders met kritiek komen. Geen grote blokkades, maar toch zou je wel anders willen. Je zou je steviger willen voelen. Dan is supervisie heel passend.
De kracht van supervisie
In supervisie sta jij met jouw werk centraal en daarop reflecteer je. Reflecteren is het leerproces waarin je aandacht geeft aan een werkervaring, die je vervolgens omzet naar een leerervaring en dat kan leiden tot beter professioneel handelen. Het is geen therapie, en de supervisor komt ook niet op je werk om jou te observeren. Je brengt je werk in aan de hand van concrete voorbeelden waar je over vertelt. Dat kan een situatie in een vergadering zijn, een gesprekje op de drempel van het lokaal of een telefoontje. Samen met de supervisor onderzoek je hoe je in die situaties reageerde, wat je eigenlijk zou willen en hoe je er anders mee zou kunnen omgaan. Alleen al het praten erover met een deskundige van buiten geeft lucht. Je ontdekt nieuwe perspectieven en je merkt dat je kwaliteiten in huis hebt die je sterker kunt inzetten. Na het supervisiegesprek ga je je nieuwe aanpak uitproberen, je reflecteert daarop en die reflectie breng je de volgende keer in, samen met nieuwe praktijkvoorbeelden.
Inzicht geven en vergroten handelingsmogelijkheden
Meestal heb je in zo’n traject van supervisie tien gesprekken van ongeveer een uur. Zo’n reeks van gesprekken heb je ook nodig om nieuw gedrag te oefenen en het je gaandeweg eigen te maken. Doe je dit liever niet alleen maar met één of twee anderen erbij? Ook dat is mogelijk. Onder leiding van een supervisor volgen jullie begeleide intervisie. Het gesprek neemt in supervisie en begeleide intervisie een belangrijke plaats in, maar supervisoren weten ook verschillende goede werkvormen in te zetten die aansluiten bij jou en je inbreng.
Het doel is steeds om jou als supervisant meer inzicht te geven en om je handelingsmogelijkheden te vergroten. Het steentje uit je schoen en met zin weer verder met je werk op weg!
Meer weten over supervisie en/of het complete aanbod aan coaching voor het onderwijs? Lees verder op onze expertisepagina