
Verbeter de schrijfproducten van al je leerlingen. Hierbij is aandacht voor integratie bij lezen en de zaakvakken, schrijfplezier en schrijfdidactiek.
Opbrengst
Je krijgt je leerlingen enthousiast aan het schrijven aan de hand van eigen ervaringen en bent daarbij gericht op de doelen van het stelonderwijs. Je kunt de doelen voor het schrijven, lezen en mondelinge interactie combineren.
Over het programma
In drie middagen ga je aan de slag met het versterken van jouw schrijfonderwijs in relatie tot het leesonderwijs.
Bijeenkomst 1
- Introductie: schrijfonderwijs op de basisschool
- Hoe staat het ervoor met het schrijfonderwijs?
- Van mondeling naar schrijven in logische stappen
- Kennismaking met werkwijze van taalvorming:
- Basiswerkvorm: taalronde
- Reflectie: wat is effectieve schrijfdidactiek in de groepen 1 tot en met 4 en 5 tot en met 8?
- Kinderteksten bekijken: hoe ontwikkelen kinderen zich in het schrijven van ervaringsteksten/vertellingen? Wat is goed aan de tekst? Criteria voor schrijfproducten.
- Goede ervaringsonderwerpen kiezen
- Kijken naar filmfragmenten
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 2
- Uitwisseling van ervaringen in de eigen groep met de taalrondes: kort bespreken van positieve ervaringen, negatieve, twijfels en overige vragen
- Werkvorm: teksten schrijven en meteen bespreken
- Achtergronden tekst bespreken en begeleiden bij het schrijven van teksten
- Het verschil tussen ervaringsteksten en andere tekstgenres: voorbeelden en overzicht van genres
- Zicht op de leerlijn van groep 1 tot en met 8
- Praktijkopdracht
Bijeenkomst 3
- Uitwisseling ervaringen met taalrondes en tekstbesprekingen
- Theorie: over doelgericht werken aan verschillende tekstgenres
- Schrijven bij de zaakvakken
- Sterke en zwakke schrijvers begeleiden
- Teksten beoordelen
- Schrijven in het curriculum: leerlijn en plannen van lessen
Voor wie?
Leraren basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Door deelnemers aan te schaffen literatuur
- Norden, S. (2024). Iedereen kan leren schrijven. Schrijfplezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs, derde herziene druk. Amsterdam: Coutinho. ISBN 9789046906101
De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten, exclusief aan te schaffen literatuur.
Doelgroep
Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Intern begeleider
Docenten
Kosten
€450
Aantal bijeenkomsten
3
Studiebelastinguren
10
Lesdata
maandag 9 februari 2026 | 15.30-18.00 uur |
maandag 9 maart 2026 | 15.30-18.00 uur |
maandag 6 april 2026 | 15.30-18.00 uur |
Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Annette Bouwman. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.