Wat ben ik een leraar of een onderwijzer? Ik ben een onderwijzer, ik help mee de richting te bepalen. Je bent altijd op weg ergens naartoe. Mentaal, inhoudelijk, beleving en zingeving doen mee. Bij het onderwijzen van leerkrachten gaat het in wezen om hetzelfde, het wordt alleen op een andere wijze vormgegeven. Tijdens mijn eigen studie pedagogiek heb ik mij bekwaamd in het lesgeven aan volwassenen door relativering, verbreding, reflectie, ervaringsgericht leren en diverse technieken voor intervisie te gebruiken.
Mijn specialiteit bij het Marnix Onderwijscentrum is de reken- en wiskundetrajecten. Toen ik in het begin van mijn loopbaan werkzaam was in het basisonderwijs heb ik 3 keer met mijn klas de Nederlandse Hoofdrekenwedstrijd 24Game gewonnen. Eigenlijk is hier de kiem gelegd voor mijn belangstelling voor rekenonderwijs. Ik ben naar de Verenigde Staten op studiereis geweest en ben daar op gezoek gegaan naar wat leerlingen aanspreekt bij rekenen. In de VS heb ik ook mijn opleiding tot Lesson Study expert gevolgd. Het is een Japans Model van leerkracht gedreven onderzoek waarin leerkrachten samen nieuwe lessen ontwikkelen, samen geven, samen bespreken en beoordelen. Lesson Study is “teaching to learn”.
Rekenen is het durven omgaan met onzekerheid maar wel in een veilige, plezierige en ludieke omgeving. Het inzetten van Lesson Study bij reken- en wiskunde trajecten is daarbij bij uitstek geschikt. Wanneer ik bij een school kom om een rekenverbetertraject te doen zeg ik altijd “Het wordt onrustig, het gaat stromen”, weest u daarop voorbereid. Ik peil steeds wat ik wel en niet kan doen binnen een groep. Ik zoek naar nieuwe mogelijkheden hoe je iets kunt aanbieden. De inhoud is leidend. Het gaat er tenslotte om dat we met elkaar leren.
"Het gaat mij om de twinkeling in de ogen van de kinderen."
Opleiding & Expertise
- Rekenexpert PO – SO – VO – MBO
- Lesson Study expert
- Docent Master (S)EN
- Master of Education
- PABO Hogeschool Windesheim
Werkzaamheden bij MOC
- Master Leren & Innoveren tutor bij de leerkringen
- Reken- en wiskunde pedagoog Zij-instroom traject
- Ontwikkelen van Post-HBO rekenen
- Onderzoek over spelend rekenen
- Onderzoek bij zwakke rekenaars
- Docent op de bachelor bij de Marnix Academie
Wetenschappelijke uitgaven
Logtenberg, H. & Odenthal. L. (2018). Lesson Study als effectieve vorm van teamleren. Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
Logtenberg, H & en Odenthal, L. (2018). Lesson Study: Aderlating in de vertaling? Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(3), 52-60.
Weijer-Bergsma, E. van de, Luit, H. van, Prast. E., Kroesbergen, E., Kaskens, J., Compagnie-Rietberg, C., Cijvat, I. & Logtenberg, H. (2016). Differentiëren in het rekenonderwijs. Doetinchem: Graviant scientific & educational books.