Het onderwijs is boeiend en dynamisch. Er verschijnen voortdurend nieuwe inzichten en visies over goed onderwijs. Nadenken over wat goed onderwijs is, vind ik belangrijk. “Wat vragen de kinderen van ons” en “Wat willen wij voor hen betekenen” vormen de basis van het onderwijs. In de beantwoording neemt theorie een belangrijke plaats in, maar uiteindelijk gaat het om de praktijk: Leven naar je visie.
Ik heb gemerkt dat ‘het leven naar de visie” vraagt om een professioneel team onder leiding van gedreven leiders. Samenwerkend leren en Leren op de werkplek van en met elkaar zijn, belangrijke pijlers. De schoolleider speelt in dit proces een belangrijke rol, omdat die het samenspel in het team stimuleert en controleert.
Ik vind het belangrijk aan te sluiten bij onderwijsvraagstukken, die leven in de school. Het gaat om een onderzoekende, nieuwsgierige houding van professionals. De vraagstukken gaan over de eigen praktijk en de eigenheid van de leerkrachten. In opleidingen en trainingen bieden deze vragen de mogelijkheid om van en met elkaar te leren. Het leren van het team is een voorwaarde voor het leren van de kinderen.
Expertise
- Bestuur en management (ondersteuning)
- Kwaliteitszorg
- Managementopleidingen
- Kerndocent Academie voor schoolmanagement Penta Nova
- Opleidingsdocent Master SEN (Special Educational Needs)
- Veranderprocessen
- IB
- Toekomstgericht Onderwijs
- Nieuwkomers en Burgerschap
Selectie opdrachten
- Diverse opdrachten voor managementontwikkeltrajecten (incompany)
- Meerjarig (incompany)opleidingstraject voor schoolleiders bij een groot schoolbestuur
- Kerndocent bij Penta Nova
- Docent Toekomstgericht Onderwijs, IB en Nieuwskomers
- Coöperatief Leren
Werkervaring/werkverleden
- Leerkracht
- Directeur van een basisschool
- Docent aardrijkskunde en pedagogiek bij Inholland
- Adviseur bij het Marnix Onderwijscentrum (sinds 2013)