
Hoe zorg je ervoor dat je leerling zijn prestaties met zijn eigen voortgang vergelijkt in plaats van met het resultaat van een klasgenoot? Verbeter de betrokkenheid, het eigenaarschap én de leeropbrengsten van je leerlingen door formatief te evalueren in je klas.
Opbrengst
Door te weten wat formatief handelen inhoudt en door strategieën voor formatief evalueren toe te passen, verbeter je je eigen handelen en zorg je voor meer impact op het leren van je leerlingen. Je maakt kennis met de denkwijze van formatief evalueren en hoe je dit succesvol in kunt zetten in je klassenpraktijk. Je kent de vijf strategieën van formatief evalueren en je hebt ideeën om deze strategieën toe te passen in je les. Je kunt tijdens je lessen bewijs van leren verzamelen en inzetten om je onderwijs (nog) beter aan te laten sluiten op de leerbehoeften in je klas. Je kunt antwoord geven op de vraag: hoe kan ik leerlingen activeren als eigenaar van hun eigen leerproces?
Over het programma
In deze cursus wordt kennis over formatief evalueren, motivatie en zelfregulerend leren toepasbaar gemaakt voor jouw handelen in de klas. Dat betekent dat theorie wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en dat er gestructureerde uitwisseling met mede-cursisten plaatsvindt.
Tijdens de cursus wordt het volgende behandeld:
- Diverse theorieën rondom evidence informed werken en formatief evalueren
- De leercultuur als voorwaarde om formatief evalueren succesvol toe te passen
- Strategieën voor formatieve evaluatie (Dylan Wiliam, 2018): leerdoelen en succescriteria verhelderen, bewijs verzamelen, feedbackprocessen, leerlingen activeren als bron voor elkaar en het stimuleren van leerlingen om eigenaar van hun leerproces te zijn
- Activerende werkvormen om bewijs van leren te verzamelen tijdens het leerproces
Aan te schaffen literatuur
Advies voor deelnemers uit het primair onderwijs:
Clarke, S. (2019). Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie (3e druk). Vlissingen: Bazalt Educatieve Uitgaven.
Advies voor deelnemers uit het voortgezet onderwijs:
Wiliam, D., & Leahy, S. (2018). Formatieve assessment integreren in de praktijk. Vlissingen: Bazalt Educatieve Uitgaven.
Voor wie?
Leraren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die hun handelen willen aanscherpen en daarmee een grotere impact op het leren en ontwikkelen van hun leerlingen willen bewerkstelligen.
De prijs is inclusief eenmaal lunch, administratie en materiaalkosten.
Doelgroep
Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Docent vo/mbo/hbo
Docenten
Kosten
€525
Aantal bijeenkomsten
2
Studiebelastinguren
12
Lesdata
dinsdag 16 september 2025 | 10.00-16.00 uur |
dinsdag 28 oktober 2025 | 13.30-16.00 uur |
Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Lisette van Rossum. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.