Formatief handelen in de klas

Formatief handelen in de klas

Hoe zorg je ervoor dat je leerling zijn prestaties met zijn eigen voortgang vergelijkt in plaats van met het resultaat van een klasgenoot? Verbeter de betrokkenheid, het eigenaarschap én de leeropbrengsten van je leerlingen door formatief te evalueren in je klas.

Opbrengst 

Door te weten wat formatief handelen inhoudt en door strategieën voor formatief evalueren toe te passen, verbeter je je eigen handelen en zorg je voor meer impact op het leren van je leerlingen. Je maakt kennis met de denkwijze van formatief evalueren en hoe je dit succesvol in kunt zetten in je klassenpraktijk. Je kent de vijf strategieën van formatief evalueren en je hebt ideeën om deze strategieën toe te passen in je les. Je kunt tijdens je lessen bewijs van leren verzamelen en inzetten om je onderwijs (nog) beter aan te laten sluiten op de leerbehoeften in je klas. Je kunt antwoord geven op de vraag: hoe kan ik leerlingen activeren als eigenaar van hun eigen leerproces? 

Over het programma 

In deze cursus wordt kennis over formatief evalueren, motivatie en zelfregulerend leren toepasbaar gemaakt voor jouw handelen in de klas. Dat betekent dat theorie wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en dat er gestructureerde uitwisseling met mede-cursisten plaatsvindt.

Tijdens de cursus wordt het volgende behandeld:

  • Diverse theorieën rondom evidence informed werken en formatief evalueren
  • De leercultuur als voorwaarde om formatief evalueren succesvol toe te passen
  • Strategieën voor formatieve evaluatie (Dylan Wiliam, 2018): leerdoelen en succescriteria verhelderen, bewijs verzamelen, feedbackprocessen, leerlingen activeren als bron voor elkaar en het stimuleren van leerlingen om eigenaar van hun leerproces te zijn 
  • Activerende werkvormen om bewijs van leren te verzamelen tijdens het leerproces

Aan te schaffen literatuur 

Advies voor deelnemers uit het primair onderwijs: 

  • Clarke, S. (2019). Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie (3e druk). Vlissingen: Bazalt Educatieve Uitgaven. 

Advies voor deelnemers uit het voortgezet onderwijs: 

  • Wiliam, D., & Leahy, S. (2018). Formatieve assessment integreren in de praktijk. Vlissingen: Bazalt Educatieve Uitgaven. 

Voor wie? 

Leraren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die hun handelen willen aanscherpen en daarmee een grotere impact op het leren en ontwikkelen van hun leerlingen willen bewerkstelligen. 

De prijs is inclusief eenmaal lunch, administratie en materiaalkosten. 

Doelgroep

Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Docent vo/mbo/hbo

Docenten

Lisette van Rossum

Kosten

€525

Aantal bijeenkomsten

2

Studiebelastinguren

12

Lesdata

dinsdag 16 september 2025 10.00-16.00 uur
dinsdag 28 oktober 2025 13.30-16.00 uur

 

 

 

 

 

 

Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Lisette van Rossum. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.