Kennis van het kinderbrein

Kennis van het kinderbrein

Je kijkt anders naar het leergedrag van kinderen met kennis over het geheugen, de executieve functies en motivatie. Je begrijpt beter welke pedagogische en didactische middelen kinderen helpen om tot leren te komen en hoe je probleemgedrag kunt voorkomen.

Opbrengst 

Je hebt kennis opgedaan over de rol van geheugen, motivatie en de executieve functies bij het leren. Je weet hoe de executieve functies het ‘leergedrag’ reguleren en aansturen. Je bent met de opgedane kennis in staat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen specifieker in kaart te brengen. Bovendien heb je vaardigheden ontwikkeld om leerlingen individueel en in de groep te ondersteunen, zodat ze hun eigen gedrag optimaal kunnen reguleren en tot leren komen. 

Over het programma

In deze cursus wordt kennis uit de neuropsychologie (breinonderzoek) over het leerproces toepasbaar gemaakt voor de praktijk in de klas. Je leert wat de rol is van het geheugen, de executieve functies en motivatie tijdens het leerproces. Met deze kennis wordt onder andere duidelijk waarom sommige kinderen maar niet beginnen aan hun taak, onnodig fouten maken of een nieuwe strategie maar niet onder knie krijgen en waarom andere kinderen steeds weer ruzie krijgen met hun klasgenoten of liever niet meespelen met een nieuw spel. De executieve functies spelen een belangrijke rol bij zelfregulatie en zijn in de basisschoolleeftijd volop in ontwikkeling. Veel van de dagelijkse routines in de klas zijn er al op gericht deze ontwikkeling te ondersteunen, toch is dit niet altijd genoeg. In deze cursus krijg je inzicht in waarom verschillende pedagogisch en didactische middelen goed werken en leer je om deze nog gerichter in te zetten.  

Tijdens de cursus wordt behandeld: 

  • Wat gebeurt er in ons brein als we leren? Welke leeromgeving is ondersteunend? 

  • Wat zijn de executieve functies en hoe bepalen ze ons doen en laten? 

  • Hoe verloopt de normale ontwikkeling van de executieve functies in relatie tot gedrag, schoolse taken en werkhouding? 

  • Welke ontwikkelingsproblemen kunnen zich voordoen en hoe uit zich dat in de klas? 

  • Hoe ondersteun je het leerproces van leerlingen en hoe speel je in op specifieke ondersteuningsbehoeften? 

De theorie wordt uitgewerkt aan de hand van praktijksituaties, waarbij een actieve inbreng van de deelnemers wordt verwacht.  

De cursus geeft handvatten waarmee je in de eigen praktijk aan de slag kan. Tijdens de terugkombijeenkomst worden ervaringen uitgewisseld en staat eigen casuïstiek centraal.  

Voor wie?

Leraren, onderwijsassistenten, Intern begeleider en Remedial teachers.

De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten. 

Docenten

Lisette van Rossum

Kosten

€562

Aantal bijeenkomsten

2

Studiebelastinguren

12

Lesdata

woensdag 5 maart 2025 10.00-16.30 uur
woensdag 26 maart 2025 13.30-16.30 uur

Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor iInhoudelijke informatie: Lisette van Rossum. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.