Kwaliteit van taaldenken in spel

Kwaliteit van taaldenken in spel

Train-de-trainer rond de begeleiding van taal in spel. Ondersteun je collega’s of studenten in het stimuleren van de spel-, taal- en denkontwikkeling van jonge kinderen.

Opbrengst

Je weet hoe je jouw collega's of studenten kunt begeleiden om de kwaliteit van de taal- en denkontwikkeling in het spel van kinderen te verhogen. Je kunt antwoord geven op praktische vragen als:

  • Hoe kan ik meespelen zonder het spel te versturen?
  • Wanneer kan kan ik in het spel stappen?
  • Wat moet ik doen om ook de stille kinderen uit te dagen om met elkaar te gaan praten? 

Over het programma

Kwaliteit van doen-alsof-spel

Veel pedagogisch medewerkers en leerkrachten in de onderbouw hebben een basistraining in interactievaardigheden gehad. Het is echter lastig om die vaardigheden echt goed en regelmatig in de eigen praktijk toe te passen, zeker in combinatie met spel. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, zoals te weinig gelegenheid, de onvoorspelbaarheid van spel, maar ook voorzichtigheid omdat je het spel niet wilt verstoren.

Collega’s begeleiden

Deze train-de-trainer leert je hoe je in jouw instelling collega’s kunt begeleiden bij het vergroten van de kwaliteit van taaldenken in spel en tegelijkertijd aandacht kunt hebben voor de spelontwikkeling zelf. Dit ga je doen door met je collega’s in een professionele leergemeenschap samen te werken. Je leert hoe je deze collega’s op de werkvloer kunt coachen met beeldopnames, specifiek gericht op het stimuleren van taaldenken in en door spel.

Deze train-de-trainer is samen met het werkveld ontwikkeld en het resultaat van een onderzoek dat naar aanleiding van vragen uit de praktijk is uitgevoerd. De cursus is volledig online met veel interactie tussen de cursusdocent en medecursisten uit het hele land. Je krijgt hiervoor zowel een aanpak als materialen aangereikt, zodat je die adaptief kunt inzetten in de professionele leergemeenschap.

Kennis

In een aantal online lesmodules ontwikkel je kennis over het belang van de combinatie van taal en spel en je krijgt inzicht in hoe professionals dit in de praktijk kunnen realiseren. Je werkt zelfstandig aan opdrachten. Bovendien leer je meer over werken in een professionele leergemeenschap en hoe je dat in jouw eigen organisatie of school vorm zou kunnen geven.

Reflectie

Met alle deelnemers aan de train-de-trainer en de docent reflecteer je op wat je zelfstandig hebt verwerkt aan kennis en inzichten. Doordat je in de cursus kennis en inzichten deelt, profiteer je optimaal van ieders inbreng en ervaringen.

Toepassing

Je onderzoekt de mogelijkheden om het geleerde toe te passen in jouw praktijk en je oefent vervolgens met enkele toepassingen ervan. Jouw ervaringen kun je in de online bijeenkomsten voorleggen aan de docent en je medecursisten, zodat je je aanpak verder aan kunt scherpen.

Tijdens een derde, interactieve intervisiebijeenkomst met een subgroep van deelnemers plus de docent, bespreek je je eigen beeldopnamen van de coaching.

Materiaal

In een aantal online lesmodules, die voor je klaarstaan in de online leeromgeving van Eduseries, werk je zelfstandig aan opdrachten.

Daarnaast krijg je de handleiding die is ontwikkeld naar aanleiding van het onderzoek digitaal toegestuurd. Verdere materialen worden op usb-stick aangeleverd.

Certificaat

Na afronding ontvang je een persoonlijk certificaat. 

Voor wie?

De train-de trainer richt zich op pedagogisch coaches, begeleiders van pedagogisch medewerkers en/of van onderbouwleerkrachten, jonge kindspecialisten en opleiders jonge kind.

Voor opleiders binnen een pabo-specialisatie/post-hbo-opleiding Jonge kind of een opleiding voor pedagogisch coaches, biedt deze cursus een verdieping op het gebied van taaldenken in spel. Je actualiseert je eigen expertise. Tegelijkertijd krijg je een aanpak en materialen aangereikt die je in jouw opleiding (en) kunt integreren om jouw studenten te begeleiden.

Bijzonderheden

De opleiding is ontwikkeld in samenwerking met het Kohnstam Instituut, Hogeschool iPabo en Taaldenkgesprekken nu! en wordt gegeven via Eduseries. Via de aanmeldknop meld je je daarom bij Eduseries aan.

De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten. 

Doelgroep

Leraar basisonderwijs
Leraar onderbouw
Intern begeleider
Leidinggevende

Docenten

Marieke Tjallema
Resi Damhuis

Kosten

n.t.b.

Aantal bijeenkomsten

2

Studiebelastinguren

27

Lesdata

maandag 30 september 2024 15.00-17.30 uur
maandag 25 november 2024 15.00-17.30 uur

Daarnaast online coachgesprekken in kleine groep. Data en tijden worden nog nog vastgesteld.

Via de online leeromgeving en tijdens de online studiebijeenkomsten werk je met collega's samen aan online opdrachten én praktijkopdrachten in jouw werkomgeving.

 

Heb je belangstelling om deel te nemen, laat het weten aan Marieke Tjallema.

Heb je nog vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Marieke Tjallema. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.