Lesson Study als effectieve vorm van teamleren

Lesson Study als effectieve vorm van teamleren

Lesson Study is een methodiek voor het in de school opleiden/trainen van leerkrachten. Leraren leren van elkaar door samen een les voor te bereiden, samen te komen bij de uitvoering en bij elkaar in de les te kijken en tenslotte dit na te bespreken. Samen stellen ze vast wat dit voor het vakgebied in de school betekent. Lesson Study kan gebruikt worden voor elk vak, maar ervaring leert dat rekenen-wiskundelessen zich goed lenen voor dit traject.

Opbrengst

Het team is in staat de principes van Lesson Study toe te passen. Door middel van Lesson Study wordt de professionele samenwerking tussen teamleden gestimuleerd en de vakinhoud verdiept.

Informatie

De Marnix Academie Lesson Study-cyclus (MALS) is door de Marnix Academie ontwikkeld. Het onderscheidt zich van andere aanpakken, doordat de les – naar Japans voorbeeld - maar één keer wordt uitgevoerd. Na het vaststellen van de doelen wordt het onderwerp via bronnenonderzoek onderzocht en wordt de les gezamenlijk ontworpen. Vervolgens voert één leerkracht de les uit en observeren de collega’s de uitgevoerde les. Speciale aandacht gaat hier uit naar de leerstofinhoudelijke en vakdidactische keuzes die van tevoren gemaakt zijn en hoe de leerlingen hierop reageren. Het gaat hierbij niet om de uitvoerende leerkracht, maar om de keuzes die van tevoren samen door de groep leraren zijn gemaakt. De uitkomsten van de nabespreking worden gedeeld met de collega’s en zijn het vertrekpunt van een nieuwe cyclus.

Een Lesson Study-traject bestaat in principe uit drie ronden in een jaar. Elke ronde bestaat uit twee uur voorbereiding, één uur uitvoering (met observatie) en één uur nabespreking. Het kost een leerkracht in principe 12 uur per cursusjaar. Lesson Study zorgt voor een boost aan de team- en schoolontwikkeling in een school.
 

Voor wie?

Leerkrachten primair onderwijs met affiniteit voor rekenwiskundeonderwijs

Door deelnemers aan te schaffen literatuur

  • Logtenberg, H. & Odenthal, L. Lesson Study als effectieve vorm van teamleren: Amersfoort: CPS
     

Lesson study heeft een eigen website

Doelgroep

Leraar basisonderwijs
Docent vo/mbo/hbo

Docenten

Carla Rietberg
Sanneke Hogendorp
vakdocenten rekenen-wiskunde

Kosten

n.t.b.

Aantal bijeenkomsten

n.t.b.

Studiebelastinguren

n.t.b.

In overleg

Inhoudelijke informatie en contact: Carla Rietberg