
Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod in jouw context passend is, stemmen wij graag tijdens een vrijblijvende intake met je af.
Opbrengst
Je verwerft kennis en vaardigheden om als leerkracht af te stemmen op nieuwkomers binnen het onderwijsaanbod van de school.
Over het programma
Heb jij nieuwkomers in de groep? Dan kan het Marnix Onderwijscentrum op maat helpen de onderwijsprofessionals verder te professionaliseren. We denken graag met je mee hoe onze scholing het huidige onderwijs op de school kan versterken. Zo dragen we bij aan een duurzame ontwikkeling om het leerkrachthandelen af te stemmen op nieuwkomers binnen het bestaande onderwijsaanbod.
Om een zo adequaat mogelijk professionaliseringsaanbod samen te stellen, gaan we graag in gesprek over de vraagstukken die in de school/scholen leven. Tijdens een vrijblijvend online intakemoment lichten we de inhouden van deze bijeenkomsten toe en stemmen we graag af op de context van jouw school/bestuur/samenwerkingsverband.
- Het professionaliseringsaanbod kan uit de volgende thema's samengesteld worden:
- Taalverwerving en NT2, vanuit een meertalige blik
- Taal- en begripsontwikkeling door mondelinge taalvaardigheden in (leer-)gesprekken
- Van mondelinge gesprekken naar het schrijven van teksten (in verschillende genres)
- Het ondersteunen van taal in alle vakken door het bieden van taalsteun (voor-tijdens-na)
- Het ondersteunen van lezen met begrip en/of het leren lezen van nieuwkomers
- De rol van de moedertaal tijdens het leren van het Nederlands en de inhouden van de vakken
- Het pedagogisch groepsklimaat en de rol van sociaal-emotioneel leren hierin
- Traumasensitief lesgeven: wat is de rol van de leerkracht wél en wat niet
- Omgaan met afscheid nemen, verlies en rouw na een migratie
- Educatief partnerschap met de meertalige ouder ontwikkelen
- Van intake naar ontwikkelingsplan, monitoring en evaluatie/toetsing
- Etc.
Bij het ontwerpen van dit professionaliseringsaanbod gaan we uit van minstens drie bijeenkomsten van gemiddeld drie uur. Tussen de bijeenkomsten voeren de deelnemers van dit scholingstraject een passende opdracht in de eigen groep uit.
Samen met een interne werkgroep en/of professionele leergemeenschap afstemmen of het houden van tussentijdse werkbijeenkomsten voor een duurzame verankering in de school kan worden besproken.
Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om onder begeleiding van onze experts het nieuwkomersbeleid te schrijven of te actualiseren.
Voor wie?
Reguliere scholen, taalscholen, taalklassen met gemiddeld minstens 25 procent nieuwkomers/meertaligen per groep, regio-academies of samenwerkingverbanden
Aan te schaffen literatuur
In afstemming met de opdrachtgever
Doelgroep
Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Intern begeleider
Leidinggevende
Docent vo/mbo/hbo
Zij-instromer
Docenten
Ada van Dalen
Annette Bouwman
Eva van Leeuwen
Anette de Groot
Kosten
n.t.b.
Aantal bijeenkomsten
3
Studiebelastinguren
15
Drie bijeenkomsten van drie uur en zes uur zelfstudie
Planning in overleg
Voor inhoudelijke informatie: Ada van Dalen
Interessante cursus: