Wil jij leerlingen en je team begeleiden in het ontwikkelen van leesvaardigheid en leesbegrip? Dan is de cursus ‘Plezier in lezen met begrip’ iets voor jou.
De nieuwste conclusies van het peilingsonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs bieden aanknopingspunten om het tij van de tegenvallende ontwikkelingen op het gebied van leesvaardigheid te keren. Op schoolniveau blijkt een geïntegreerde aanpak voor leesonderwijs positief bij te dragen aan de leesvaardigheid van leerlingen.
In deze cursus gaan we met deze geïntegreerde aanpak aan de slag, waaronder de basisprincipes van leesbegrip, voorlezen, vrij lezen en het verrijken van wereldoriëntatiethema’s.
Opbrengst
Je hebt inzicht in het proces van lezen met begrip. Je weet jouw eigen leerkrachtvaardigheden te ontwikkelen om leerlingen het lezen van rijke teksten en boeken te laten ervaren en ze te stimuleren goede lezers te worden.
Over het programma
Inhoud bijeenkomst 1
Het proces van lezen met begrip wordt vanuit inzichten uit de theorie verkend en aan de praktijk van het onderwijs verbonden. Met een screeningsinstrument kijk je naar jouw eigen onderwijspraktijk bij zowel voorlezen, rijke leeslessen als bij teksten en boeken gebruikt bij wereldoriëntatie. Er wordt verbinding gelegd met bestaande praktijken in de school en cursisten stellen persoonlijke doelen op om aan te werken.
Inhoud bijeenkomst 2
Je kijkt vanuit verschillende leesprofielen en vanuit de socioculturele context naar de lezers in jouw onderwijspraktijk en je weet vanuit de verworven inzichten welke ondersteuning wenselijk is. Door de aspecten van het ondersteunen van lezen met begrip te hanteren (tekstbespreking, woordenschat, tekststructuur, verschillende soorten teksten en boeken, de inzet van technologie etc.), ontdek je hoe dit mogelijk is in iedere les waar teksten aan bod komen.
Inhoud bijeenkomst 3
Je verkent verschillende aanpakken (waaronder Close reading en Focus op begrip) en stemt af welke aanpakken in jouw onderwijspraktijk wenselijk zijn. Daarnaast worden de didactische vaardigheden verbreed en wordt het repertoire waaruit gekozen kan worden uitgebreid. Ook het evalueren van het onderwijs van het lezen met begrip is een onderwerp in deze bijeenkomst. Welke vormen van evalueren worden al toegepast, welke vormen zouden (gezien de doelgroep) wenselijk zijn en wat wordt met de gegevens gedaan die verworven worden?
Voor wie?
Leerkrachten middenbouw en bovenbouw, intern begeleiders, leerspecialisten en remedial teachers.
De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten.
Aantal bijeenkomsten
3
Studiebelastinguren
12
Lesdata
woensdag 25 september 2024 | 14.30-17.30 uur |
woensdag 6 november 2024 | 14.30-17.30 uur |
woensdag 4 december 2024 | 14.30-17.30 uur |
Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Annette Bouwman. Het MOC Serviceureau is ook via Whatsapp bereikbaar.