Coronablog #4 | Onderwijsadviseur in coronatijd

Coronablog 4 onderwijsadviseur in coronatijd

In onze coronablog lees je hoe onderwijsadviseurs, ouders, schoolleiders en leerkrachten omgaan met de uitdagingen waar we door het coronavrirus in het onderwijs voor komen te staan. In dit blog nemen we een kijkje in de werkweek van onderwijsadviseur Mirjam Stroetinga.

Het begin van de werkweek. Nu corona door het land waart, kiezen steeds meer scholen ervoor om cursussen en nascholing uit te stellen, te annuleren of in digitale vorm te gieten. Immers, hoe minder volwassenen van buiten de school binnen komen, hoe beter. Het gevolg: mijn agenda hangt van afzeggingen en ombuigingen aan elkaar. Kijkend naar mijn weekplanning, vrees ik nog een hoop meer gegoochel in de komende dagen. Ik besluit er pro-actief in te gaan en zelf achter opdrachtgevers aan te bellen.

 

Nog ‘coronavrij’

Donderdag staat een training aan een basisschoolteam op het programma over werken met de godsdienstmethode Hemel en Aarde. “Goed dat je belt,” verzucht de schoolleider als ze mijn stem hoort. Ze twijfelde al zo aan de bijeenkomst. “We hebben ouders met corona en leerlingen in quarantaine. Maar het team is nog coronavrij. En dat willen we heel graag zo houden. Hoe zullen we het aanpakken?”

De koppen bij elkaar

Daar begint het creatieve hersenwerk. In elk geval gaan we de live-scholing annuleren. Het team is te groot om op anderhalve meter afstand bij elkaar te kunnen komen binnen school. Maar om het onderwerp dan helemaal geen aandacht te geven, heeft niet de voorkeur. We brainstormen wat heen en weer, de schoolleider en ik. Op het meta-niveau geniet ik ondertussen van de samenwerking. Wat is het toch ontzettend leuk in ons vak als MOC adviseurs om náást onderwijsprofessionals te staan en samen ‘op te denken’.

Digitale creativiteit

Ons koppen-bij-elkaar-moment levert meteen wat op. De ideeën stromen over en weer. We kunnen via Teams de scholing laten verlopen, waarbij alle leerkrachten vanuit een eigen ruimte deelnemen. We kunnen ook een video-instructie verzorgen, waarna ieder zelf aan het werk kan. Of we kunnen een voorscholing doen met een paar enthousiaste leerkrachten, waarna zij zelf met hun collega’s in kleine groepen, en dus met de nodige afstand, aan het werk kunnen. 

De kracht van het overbodig worden

Bij het laatste idee begint het te bruisen bij mij. Zo kunnen alle teamleden betrokken blijven, komt de benodigde kennis de school binnen én kan er volwaardige scholing plaatsvinden. Dat sluit uitstekend aan bij hoe ik graag werk en met mij vele collega’s van het MOC: de nodige kennis brengen, deze samen met de ontvanger kneden in de vorm die passend is, waarna professionals het zelf kunnen. Overbodig worden waar dat kan. Ik heb nu al zin in donderdag!

Wil je ook een keer brainstormen over wat er in deze coronatijd wél mogelijk is aan nascholing in je team? Neem contact op met Mirjam Stroetinga.