Docent in de schijnwerpers | Marianne van Etten: "Ontwikkeling is een proces waar nooit een eind aan komt"
Met ruim 30 jaar ervaring in het onderwijs kent Marianne van Etten de fijne kneepjes van het vak. Vanuit haar rol als adviseur pedagogiek bij het MOC deelt ze deze kennis graag met anderen. Daarom geeft ze met veel plezier les in de Ad PEP-opleiding en bij verschillende post-hbo's. Om Marianne beter te leren kennen, staat ze deze maand in de schijnwerpers!
Welke vakken geef je en wat vind je daar zo interessant aan?
Het liefst verdiep ik mij in interacties en gedrag. Door ontmoetingen met studenten en docenten wordt ik geraakt en geïnspireerd om verder te kijken en denken. Ik geef vakken als Pedagogische Didactische Ondersteuning, Professionele Identiteit, Gedrag, Coaching en Onderzoek. Het boeit me hoe mensen ontwikkelen vanuit nieuwsgierigheid, verbinding en samenwerking en dit koppelen aan theoretische kennis. Ik leer ook van de studenten: zij brengen veel ervaringen mee. Ik geniet als ik bij studenten verwondering en enthousiasme zie ontstaan en ze zelf stappen zetten om verder te leren, ontdekken en ervaren.
Hoe is jouw interesse voor het onderwijs ontstaan?
"Mijn vader was onderwijzer en schooldirecteur. Al vanaf mijn derde ging ik af en toe mee naar school en liet hij mij helpen als hij schriftjes nakeek. Ik mocht stempels zetten of stickers plakken en vond dat alle kinderen iets verdiend hadden. Ze hadden immers allemaal hun best gedaan. Op mijn 20e begon ik in het SBO. Ik had het erg moeilijk in het begin en heb toen even iets heel anders gedaan, maar gaf m’n droom niet op. Op de volgende SBO had ik een hele fijne tijd waarin ik veel geleerd heb. Daarna heb ik gewerkt als remedial teacher, intern begeleider in het basisonderwijs en ambulant begeleider. Het is prettig om in diverse soorten onderwijs gewerkt te hebben en ook veel ervaringen mee te nemen."
Hoe maak jij impact in jouw rol als docent?
"Ik hoop mijn enthousiasme voor opvoeding en onderwijs over te brengen door zoveel mogelijk de praktijk te koppelen aan de theorie. Het delen van diverse perspectieven en ervaringen zie ik als belangrijke leerbron. Ik ga graag met studenten in overleg om hun eigen krachten, hun visie en ervaringen te delen. Ik zie leren en ontwikkelen als een proces waar nooit een eind aan komt."
Wat vind je belangrijk om mee te geven aan studenten?
"Mijn stokpaardje is om nieuwsgierig te blijven en vanuit het hart te kijken naar de ander. Gedrag heeft altijd een reden. Het gedrag van de opvoeder en dat van het kind staan in voortdurende wisselwerking dus de relatie doet ertoe. De quote die mij helpt is: moeilijk doen = moeilijk vinden. Het is boeiend om die relatie met het kind te onderzoeken en te begrijpen; daar kan de stem van het kind niet in ontbreken. Samenwerken en in verbinding blijven met ouders is nodig om de het kind te begrijpen."
Aan welk moment denk je met een glimlach terug?
"Dat is als het schoolteam als familie voelt. Dat heb ik gelukkig op meerdere scholen mogen ervaren. Op het SBO was het werk erg intensief. We zochten ontspanning in tafeltennis tussen de middag en gingen jaarlijks met de hele school op kamp. Elk jaar met ander thema wat we uitspeelden in een dagelijks rollenspel: verkleden en heel veel lol. We zorgden voor elkaar, we stonden paraat voor elkaar en voor de kinderen. Er was een open en verantwoordelijke sfeer. Doordat wij het goed hadden met elkaar, voelden de kinderen zich ook veilig en prettig. Later had ik weer zo’n team die elke ochtend begon bij de koffiebar, waar alle leerlingen langs binnenkwamen en begroet werden."
En van welk moment uit je loopbaan heb je het meeste geleerd?
"Ik heb het meest geleerd in cluster 4 op de Fritz Redlschool in samenwerking met het UMC. Hier leerde ik gedragsuitingen bij het kind te laten en mij niet persoonlijk aangevallen te voelen. Pas dan ontstaat ruimte om de leerling te helpen zijn gedrag te reguleren. In de begeleiding van leerkrachten heb ik geleerd en ervaren dat de relatie met de leerling bepalend is voor het leren en ontwikkelen. Een leerling leert van wie hij vertrouwt."
Wat vind je het leukste aan je werk?
"Ik geniet van interactie en word blij als ik bij studenten verwondering zie en ze hun eigen krachten ontdekken. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën met anderen levert telkens weer andere perspectieven. De Marnix Academie biedt een rijke bron aan inzichten en de studenten leveren veel ervaringen. Dit samenbrengen maakt elke dag anders. Onderwijs gaat nooit vervelen."
Wat had je willen worden als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?
"Ik kan me daar niet veel bij voorstellen, ik wilde maar één ding. Later hoorde ik van opleidingen in de zorg. Ik kom vaak bij mijn moeder in het verpleeghuis en merk een gemak in omgaan met mensen met dementie. Dus dan was ik vast in de verpleging op psychische zorg terecht gekomen."
Over het MOC
Het Marnix Onderwijscentrum verzorgt nascholing en advies aan onderwijsprofessionals met als doel het onderwijs te ondersteunen en te versterken. Dat doen we met praktische cursussen, lange diepgaande post-hbo opleidingen, individuele coaching en advies op maat.
Bekijk alle opleidingen