Roos Lems: "Meespelen als juf, dat heb ik veel te lang niet gedaan"
Roos Lems werkt al ruim 20 jaar in het onderwijs. Om haar lessen beter te onderbouwen met theorie, startte ze met de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist. Op de pabo was ze al gefascineerd door het jonge kind waardoor ze graag lesgeeft in de onderbouw bij de kleuters.
Motivatie om te starten
"Ik heb veel ervaring opgedaan door de jaren heen, maar ik had zin om mijn onderwijs te kunnen staven en wat steviger met theorie te kunnen neerzetten. Ik vind het ook leuk om binnen een grotere school de rol van onderbouwcoördinator te krijgen en daarmee de kleuter meer op de kaart zetten binnen de school."
Wakker geschud door de opleiding
"Ik koos voor het Marnix Onderwijscentrum omdat het goed aangeschreven staat. In de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist hoor ik nieuwe dingen. Het is bovendien goed om weer even wakker geschud te worden. Ik realiseer me regelmatig: zo zou het eigenlijk moeten. Dat neem je mee naar school en deel je met collega’s.
De dagen zijn afwisselend, er zijn verschillende thema’s, en de opdrachten zijn ook divers. Je wordt geprikkeld. Er zijn fijne docenten en het is laagdrempelig. Het is ook leuk dat er drie verschillende docenten zijn; dat geeft afwisseling."
Ontwikkelen tot specialist
"Mijn leervraag ligt op het terrein van verandermanagement. Hierbij helpen theorieën en reflectiemodellen. Je wordt je bewust van je eigen valkuilen en leert hoe je veranderingen in samenspraak met je collega’s tot stand kunt brengen. Je groeit in je rol van specialist doordat je weet hoe je iets kunt aanvliegen en wat je daarvoor nodig hebt."
Over de opleiding Jonge Kind Specialist
Wil jij meer leren over de ontwikkelingslijnen en ontwikkelingsgebieden van het jonge kind en hoe deze in te zetten bij het creëren van rijke leeromgevingen? In de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist ontwikkel je onderwijsaanbod voor kinderen in de peuterleeftijd tot en met kinderen in de onderbouw en groep 3. Je geeft dit onderwijs meteen vorm in de praktijk.