MOC-tip van de maand #1 | De verrassingstas
We starten het nieuwe jaar met een nieuwe reeks. Iedere maand zal er vanuit het Marnix Onderwijscentrum een inspirerende tip worden uitgelicht. Dat kan van alles zijn: een interessante boekentip, mooi lesmateriaal of een activiteit die speciaal geschikt is voor het basisonderwijs en leerkrachten. De aftrap is voor MOC-medewerker Martine van Schaik, die graag meer vertelt over de mogelijkheden van de bibliotheek.
De verrassingstas
In vele regio’s doet de bibliotheek er alles aan om mensen aan het lezen te krijgen en te houden. Veel bibliotheken hebben een bestel- en afhaalservice, en maken gebruik van speciaal samengestelde ‘verrassingstassen’. Martine van Schaik, probeerde zo’n verrassingstas voor haar dochter.
Martine: “Weet je wat zo leuk is? Je krijgt een tas met vijf ‘willekeurige’ boeken. Het is echt een verrassing wat je aantreft! Echter, geheel willekeurig zijn die boeken niet. Ze zijn met zorg,kennis en expertise samengesteld. De tassen staan namelijk klaar op leeftijd en AVI-niveau. Dit maakt het voor ouders en leerkrachten heel erg gemakkelijk (en veilig) om een tas vol geschikte boeken mee te nemen!”
Een feest om uit te pakken
“Vervolgens is het een feestje om samen met je zoon of dochter de tas uit te pakken en te kijken wat erin zit. Samen de boekjes lezen, leidt tot allerlei nieuwe ervaringen en is uiteraard ook heel leerzaam. Wat dat betreft vind ik de samenstelling van de vijf boeken ook echt heel goed. Voor mijn dochter zaten er bijvoorbeeld een paar prentenboeken in die het tellen stimuleren, maar ook prentenboeken die sociaal-emotioneel aansluiten bij haar belevingswereld en gevoelens. Tot slot is het ook nog eens leerzaam, omdat ze bijvoorbeeld ‘poëzie’ bevatten. Echt heel leuk om zo ook eens met andere boekjes in aanraking te komen dan de boeken die je zelf in de kast hebt staan of zou uitkiezen!”
Stimuleren van taalontwikkeling
“En dan heb ik het eigenlijk nog niet eens over de stimulering van de taalontwikkeling, want op het moment dat je een boekje voorleest, gebruik je automatisch andere woorden en andere zinnen dan dat je zelf normaal gesproken gebruikt. Automatisch wordt de woordenschat van je zoon en/of dochter uitgebreid! Kortom: als ik een tip mocht geven voor de eerstvolgende weektaak,dan zou het zijn ‘haal een verrassingstas bij de bibliotheek’!”
Lees meer over prentenboeken en het effect op de rekenontwikkeling van jonge kinderen.
Wat zijn jouw ervaringen met de verrassingstas?