Word jij Coördinator Rekenen?
De post-hbo-opleiding Coördinator Rekenen is een veelzijdige studie. Wij spraken met twee studenten die de opleiding nu volgen. "Ik heb veel verfrissende ideeën gekregen, waarmee ik graag aan de slag wil."
Met de post-hbo-opleiding Coördinator Rekenen word jij de specialist op jouw basisschool op het vakgebied rekenen. Je zet mede het beleid uit, en kunt je collega’s ondersteunen in het vormgeven van goed rekenonderwijs.
Wij spraken met twee studenten die, wat de opleiding hun gebracht heeft, met ons wilden delen.
Ontwikkelen van doorgaande leerlijn
Als rekencoördinator is het belangrijk om het team mee te nemen in de ontwikkeling van de rekenvisie van de school en een doorgaande lijn te ontwikkelen waarbij ook het didactisch inzicht wordt meegenomen. “In het begin van de opleiding werd er aandacht besteed aan wat voor een leider ben je? Opdrachten waarin je de huidige situatie van de school onderzoekt en waarin je je collega’s betrekt bij dit onderzoek", vertelt Yael Minczeles. Zij staat voor groep 3 en vindt het ook een toegevoegde waarde dat zij vanuit de theorie beter rekenonderwijs kan opzetten. Voorbeelden zijn het observeren van de groep of met spellen werken. “De theorie gaf veel extra tips. De opleiding geeft veel kennis en inzicht in het vakgebied rekenen. Je kijkt meer naar wat de leerlingen nodig hebben. Je bent in je onderwijs minder afhankelijk van de methode.”
Goede studie-opbouw
Yael Minczeles vindt het prettig dat bij het Marnix Onderwijscentrum niet specifiek naar een bepaalde visie toegewerkt wordt. "Ze houden het meer in het midden. Je moet zelf meer nadenken. Extra teamopdrachten geeft veel kennis over jezelf en over de school. Er is een goede studie-opbouw."
Onderzoek doen
Ook Anne-Sophie Koch is enthousiast over de opleiding. Bovendien vindt zij het leuk om zichzelf te blijven ontwikkelen. “In het eerste deel van de opleiding heb ik veel onderzoek zelf gedaan. Dan duik je ook de theorie in. Je gaat op een andere manier kijken, ook naar andere vormen van onderwijs. Zoals bijvoorbeeld Ontwerpend Leren." Het onderling contact met andere studenten is ook van belang. Anne-Sophie Koch staat voor groep 7. Ze heeft door de opleiding met de leerlingen in de klas meer opgepakt los van de rekenmethode. “Het hebben van een open wiskundige houding. Op een speelsere manier werken en meer out of the box denken. Ik zie ook veel plezier bij leerlingen.” Wat vond zij van de coördinerende rol? Richting team ging het goed. “Je wordt aan het werk gezet om opdrachten binnen het team uit te voeren."
Verfrissende ideeën
Anne-Sophie concludeert: “Ik heb veel verfrissende ideeën gekregen waarmee ik graag aan de slag wil. Een post-hbo opleiding naast je baan (Anne-Sophie werkt fulltime) is best pittig, maar goed te doen."