Betrokken, bevlogen, bekwaam: bazen van buiten opgeleid voor het onderwijs
Op 27 januari was het zover! Na een jaar van hard werken en intensief met elkaar optrekken kregen tien zij-instromende directeuren hun diploma ‘Schoolleider Vakbekwaam’. Een mooie gelegenheid om nog eens even extra stil te staan bij de bijzondere keuze die deze leiders van buiten maakten toen zij besloten de opleiding voor zij-instromende directeuren bij het Marnix Onderwijscentrum te starten.
Opgeleid worden voor een prachtig vak
Schoolleider zijn is een prachtig vak en het is ook een zwaar vak. Je werkt als schoolleider veel samen met je team en met collega’s maar je bent ook vaak alleen, zeker omdat je ook eindverantwoordelijke bent. Deze coronatijd maakt het extra zwaar. Je bent met heel veel regeldingen bezig bent terwijl je veel liever met je team werkt aan mooi onderwijs.
In het afgelopen jaar zijn deze tien zij-instromers ondergedompeld in dit mooie vak. Ze volgden de opleiding, liepen stage op een basisschool of hadden al een baan in het onderwijs gevonden. Tijdens de opleiding werd de praktijk met de theorie verbonden en werden boeiende gesprekken over onderwijs gevoerd. In december werd een intensief en boeiend opleidingsjaar afgesloten met het ‘Toekomstgesprek’. Een spannend moment maar ook een heel mooi moment, waarin de kersverse schoolleiders goed hebben kunnen laten zien waar zij nu staan, en waar zij voor staan.
Kansen voor het onderwijsveld
Het onderwijs heeft behoefte aan goed opgeleide schoolleiders. En, dat is wat we doen als Marnix Onderwijscentrum, goed opleiden! Er is een tekort aan schoolleiders. Maar wat veel belangrijker is, deze bazen van buiten brengen zoveel kennis en kwaliteiten mee uit eerdere werkomgevingen, dat het onderwijs daar heel blij van kan worden. En zo bekeken zijn de tekorten niet alleen een probleem, ze bieden ook kansen, omdat zij-instromers een verrijking kunnen zijn voor de school en de stichting. Zij-instromers brengen veel ervaring als leidinggevende mee, stappen met een frisse blik een school in en leveren een bijdrage aan de dialoog die in lerende organisaties als scholen wordt gevoerd.
In het artikel 'Weten waar het krijt ligt’ vraagt docent Edith Pijpers: hoeveel krijt aan je vingers nodig is. Of is het al goed dat een schoolleider weet waar het krijt ligt en leidinggeeft in dialoog met medewerkers die volop krijt aan hun vingers hebben en bovendien weten hoe het digibord werkt? Schoolleider zijn is een vak, net zoals leerkracht zijn een ander vak is, ieder z’n vak!
Maatschappelijke impact
Het roer om gooien en zij-instromend schoolleider worden vraagt enorme moed. Zij-instromende schoolleiders maken deze carrièreswitch veelal vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Werken in het onderwijs is maatschappelijk relevant, je staat aan de basis van de toekomst van kinderen. En het mooie vak van schoolleider levert ook voor jezelf veel op. Het is een baan waarin je van betekenis kunt zijn. En je kunt samen met anderen van betekenis zijn. Samen met een team van leerkrachten werken aan doelen, aan ontwikkeling van de organisatie en de leerlingen. Als schoolleider heb je een enorme impact! Het docententeam van de opleiding voor zij-instromende scholleiders wenst deze 10 betrokken, bevlogen en bekwame schoolleiders een mooie toekomst toe!
Namens de docenten, Judith Amels en Edith Pijpers.
Interesse in deze opleiding? Lees hier meer