Het verhaal van zij-instromer Daniëlle: van eventmanager naar juf
Zij-instromer Daniëlle Hoogland staat bekend als een sportieve doorzetter, een doener en een bezige bij. Dat bewijst haar loopbaan inmiddels ook. Na een carrière in de sport- en eventwereld, gooide ze tijdens corona de boeg om. Ze koos voor het zij-instroomtraject en belandde zo uiteindelijk als juf voor de klas.
In dit artikel vertelt Daniëlle over deze bijzondere stap naar de onderwijswereld. Daniëlle heeft op het moment van het verschijnen van dit artikel het zij-instroomtraject met succes afgerond, met een 8 voor haar bekwaamheidsonderzoek. Hieronder lees je alles over de route die Daniëlle af heeft gelegd om dit mooie resultaat te behalen!
Loopbaan voor corona
“Na de middelbare school besloot ik de mbo-opleiding Sport en Bewegen te volgen. Tijdens deze opleiding heb ik veel kennis opgedaan over lesgeven in verschillende sporten, waaronder gymles op de basisschool. Na twee jaar heb ik de opleiding afgerond en koos ik ervoor om het bedrijfsleven op te zoeken. Ik begon aan Sport, Management & Ondernemen, waar mijn focus lag op het organiseren van evenementen.
Met een hbo-diploma op zak ben ik op reis gegaan en heb ik een groot deel van Zuidoost-Azië ervaren. Daar kwam ik erachter dat ik ‘stilzitten’ iets is wat ik niet wil en kan. Gelukkig kon ik meteen na mijn reis aan de slag bij ‘Flipside’, een start-up wintersportorganisatie in Oostenrijk die reizen organiseert voor scholen, bedrijven en particulieren. Ik heb daar verschillende reizen georganiseerd, leraren aangestuurd en lessen gegeven in skiën en snowboarden. Ook was ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Ondanks dat dit een leerzame tijd was bleef mijn hart in Nederland.
Toen ik door mijn oude stage werd benaderd of ik in de organisatie wilde komen van de beurs HISWA Te Water liet ik die kans niet liggen. Ik ging aan de slag en heb de volgende editie van de beurs georganiseerd. Vervolgens groeide ik binnen het bedrijf door naar Holland Yachting Group waar ik internationale evenementen organiseerde voor de superjacht branche. Helaas is deze tak van de HISWA failliet gegaan en zonder personeel overgenomen. Gelukkig was ik vrij snel in contact met SuperYacht Times en ben ik daar aan de slag gegaan als account- en eventmanager. Echter brak na een paar maanden corona uit en heeft dat mijn werkzaamheden stilgelegd.”
- tekst gaat door onder de foto -
De wind ging liggen
“Voor het eerst in mijn leven had ik even geen plan en geen doelen. Ik vond het in de eerste instantie niet leuk, maar voor mij was dit een uitgelezen moment om eens stil te staan bij wat ik echt wilde. Juist doordat ik graag doorzet en moeilijk stil zit creëer ik dit soort momenten heel weinig voor mezelf, waardoor ik risico loop om door te blijven werken op een plek waar mijn passie niet ligt. Ik ging op zoek naar de rode draad in de activiteiten waar ik plezier aan beleefde. Ik wilde dit moment van reflectie goed benutten en een weloverwogen keuze maken voor een richting die écht aansloot bij mijn kwaliteiten en mijn ambities. Daarom heb ik toen besloten om hulp te vragen bij een loopbaancoach. Zij kon mij remmen in mijn neiging om direct een volgende avontuur te starten en helpen te reflecteren.Ik besloot mijn hart te volgen, weg te lopen van de evenementen of bij het bedrijfsleven, maar me te richten op het helpen ontwikkelen, vergaren en overdragen van kennis. Als leerkracht voor kinderen op een basisschool.”
Waardevol moment van reflectie
“Als ik hierop terugkijk realiseer ik me dat dit moment van reflectie heel waardevol voor me is geweest en dat het nodig is om vaker dit soort momenten voor mezelf te organiseren. Mijn agenda is altijd vol en ik heb weinig tijd voor spontane activiteiten. Daardoor voelt het soms alsof ik niet de volledige regie hebt. Als ik regelmatig momenten plan waarop ik (eventueel met een gesprekspartner) reflecteer op wat ik doe, wat ik wil en waar ik naartoe wil zou dat me kunnen helpen om bewuster keuzes te maken over waar ik mijn aandacht op richt. Ik verwacht dat ik daardoor meer rust heb en meer kan genieten van wat ik doe.”
Van evenementen naar onderwijs: een grote stap
“Ondanks dat het onderwijs geen hoofdrol heeft gespeeld in mijn pre-corona carriere, heeft het in veel van mijn activiteiten altijd al gesluimerd. De passie voor lesgeven is ontstaan op de zeilschool waar ik sinds 2009 actief ben. Tot op de dag van vandaag voel ik me daar als een vis in het water en ben ik blij dat ik mijn kennis kan overbrengen aan instructeurs en cursisten. Ook als ski- en snowboard instructeur vond ik het heerlijk om kinderen te helpen vaardigheden onder de knie te krijgen en experimenteerde ik met verschillende manier van kennis en kunde overbrengen. Terugkijkend zie ik dat ik bij alle activiteiten die ik heb ondernomen automatisch doorstroomde naar een begeleidende of onderwijzende rol (zeilen, wintersporten, hockey). Ik ben dus erg dankbaar dat er een moment is ontstaan waarop ik kon stilstaan om dit te leren zien.
De stap van het bedrijfsleven naar juf was groot op allerlei vlakken. Door met kinderen te werken werd me een spiegel voorgehouden, waardoor ik mezelf op meerdere aspecten ben tegengekomen. Vergeleken met de superjacht branche waarmee ik in de afgelopen jaren te maken had, is de doelgroep waarmee ik contact heb volledig anders en daardoor is ook de manier van benadering totaal verschillend.
“In de eerste weken voor de klas betrapte ik mezelf erop veel te moeilijke woorden te gebruiken, waardoor ik snel de aandacht van de groep verloor. In mijn vorige baan werd veel management-taal gebruikt en bleven mensen vaak hangen in abstracte verwoordingen. Terwijl ik voor mijn leerlingen juist heel duidelijk en ‘to the point’ moet zijn: dit gaan we doen en dit is het doel. Vaag taalgebruik leidt ertoe dat leerlingen in verwarring raken over wat ik verwacht. Inmiddels merk ik dat ik dat heb aangepast en daar niet meer over na hoef te denken. Ik vraag vaak of leerlingen me hebben begrepen en probeer instructies kort te houden.
De letterlijke spiegel die leerlingen me voorhouden zie ik ook in mijn rol als voorbeeldfunctie. Wat ik doe, nemen kinderen van mij over. Dat kunnen slechte gewoonten zijn, maar ik kan het ook benutten. Een voorbeeld hiervan is dat ik gericht ben op bewust leven, veel sporten en gezond eten. Ik merk dat leerlingen, naarmate ik hier meer over vertel, enthousiaster worden en meer vragen gaan stellen. Een ander voorbeeld is dat als ik belangstelling toon voor de kinderen, zij dit andersom ook doen. Richting mij, maar ook naar elkaar. Zo leggen leerlingen elkaar aspecten van hun religie en gewoonten uit en vragen zij geïnteresseerd waar tradities vandaan komen.”
"Met veel plezier heb ik de opleiding afgerond en ik kijk uit naar een mooie carrière in het onderwijs"
Over het zij-instroomtraject
Wil jij net als Daniëlle ook de overstap maken naar een carrière in het basisonderwijs? Dan is het zij-instroomtraject wellicht iets voor jou. Bij het zij-instroomtraject ga je naast je opleiding, meteen aan het werk en heb je vanaf dag één je eigen klas.